Verkiezingsprogramma SP Zaanstad 2018

Infrastructuur, openbare ruimte en lokale economie

Zaanstad is een stad met goede Noord-Zuid verbindingen en met moeizame Oost- West verbindingen. Het voornemen van de NS om de frequentie van het treinverkeer te verhogen maakt de Oost-West verbindingen nog moeizamer. We moeten werk maken van het aanpakken van spoorse doorsnijdingen.

De kwaliteit van het openbaar vervoer is matig, bussen rijden om, sommige wijken zoals Westzaan zitten helemaal zonder openbaar vervoer. Tevens is de kwaliteit van de NS Sprinters bedroevend, waardoor de reistijd van Zaanstad-Noord naar Amsterdam te lang en te onzeker is.

Bij de aanleg van het snelwegennet is in de jaren zestig en zeventig een grote fout gemaakt door de A8 dwars door Koog aan de Zaan en Westzaan aan te leggen. Die weg moet terug naar een lokale verbindingsweg, de aansluiting op de A9 gaat niet door. Sluipverkeer kan met digitale technieken en een prijssysteem worden tegengegaan.

Overlast van vervuilend verkeer wordt tegengegaan, zodat de hoeveelheid fijnstof af gaat nemen. Wij gaan meer parkeergelegenheid creëren aan de rand van het stadscentrum.

Zaanstad moet de aansluiting met de rest van de stadsregio verbeteren door aansluiting op een lightrail systeem die in de plaats van de NS Sprinters kan komen, en door aansluiting op het metronetwerk.

De openbare ruimte wordt in de belangrijkste winkelcentra van Zaanstad op hoog niveau onderhouden. In de rest van de stad is het onderhoudsniveau onder de maat. Beloofd was dat het geld, dat de gemeente uit de verkoop van NUON-aandelen heeft gekregen, zou worden besteed aan de openbare ruimte. Die belofte is de gemeente niet nagekomen, er is op het onderhoud van de openbare ruimte buiten de centra flink bezuinigd. Zaanstad ziet er in de wijken, zoals Poelenburg en Kogerveld, belabberd uit. Dat moet beter.

Een aantal winkelgebieden staat er slecht voor. De Zuiddijk, de Peperstraat en het Noorderveld in Wormerveer hebben het moeilijk. De SP stelt voor een goed doordacht plan te maken om deze winkelgebieden aantrekkelijker te maken, met behulp van de winkeliers. Daarbij maken we gebruik van de provinciale subsidie die voor 2018 beschikbaar wordt gesteld, zodat een florerende middenstand gaat ontstaan met meer werkgelegenheid.

Wat gaan we doen:

• We stimuleren de fiets als vervoer- en recreatiemiddel door snelfietspaden aan te leggen en het netwerk te verbeteren. Er worden solarfietspaden aangelegd om energie op te wekken.
  • Het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) moet beter, zodat ook mensen met een lichamelijke beperking mobiel kunnen blijven.
  • Meer hondenpoepbakken in de wijk.
  • Lokale knelpunten lossen wij op, zoals de drukte en onveilige situatie bij de vaartbrug in Krommenie.
  • Geen verbinding A8-A9.
  • Bezuinigen op onderhoud openbare ruimte terugdraaien, ook de wijken moeten weer netjes zijn. Beter onderhoud van openbare weg en voetpaden.
  • Er komt een plan van aanpak voor slechtlopende winkelstraten en gebieden.
  • Er komt een parkeerroute die de woonwijken vermijdt.
  • Er blijven voldoende en betaalbare vestigingsmogelijkheden voor kleine ondernemers en winkeliers.
  • De leefbaarheid in de woonwijken naast de centrumgebieden wordt niet verder ondergeschikt gemaakt aan de bereikbaarheid.
  • Er komt voldoende parkeergelegenheid in parkeergarages en parkeerterreinen aan de randen van het centrum of de stad.