SP geeft kritische steun aan verlenging opvang vluchtelingen

3 december 2015

SP geeft kritische steun aan verlenging opvang vluchtelingen

Roland van BraamDinsdag 1 december werd er door het college onder raadsleden gekeken voor draagvlak voor verlenging met 6 maanden van de opvang van vluchtelingen in het In het Veldpark en een nieuwe opvanglocatie op het Hembrugterrein bij Taets. De SP vind het allereerst bewonderenswaardig hoe dagelijks de ruim 300 vrijwilligers zich inzetten voor de vluchtelingen bij het In het Veldpark en bij de Noorderkerk. Daar mogen we als Zaankanters trots op zijn!

Door Roland van Braam, raadslid

Maar om de vluchtelingen nog 6 maanden in het Veldpark onder te brengen is een dilemma voor de SP. Want enerzijds zijn de leefomstandigheden in de tenten, met name de sanitaire voorzieningen in het park slecht. Bij harde wind moeten de vluchtelingen worden geëvacueerd. En wat gebeurt er als het langdurig gaat sneeuwen, houden de tenten dan het gewicht van de sneeuw? Anderzijds, door de inzet van vrijwilligers in de Noorderkerk hebben de vluchtelingen mogelijkheden om Nederlandse les te volgen of aan andere activiteiten mee doen.

Ook ligt het veldpark dicht bij het centrum van Zaandam met haar reuring, waardoor de vluchtelingen makkelijk naar toe kunnen. Wekelijks organiseert mijn voetbalvereniging ZCFC trainingen voor de vluchtelingen of kunnen ze mee naar een voetbalwedstrijd. Zo kunnen de vluchtelingen meedoen in onze samenleving en ervaren wat onze gewoontes zijn en worden ze niet op afstand gezet.

Voor de SP is de maatschappelijke betrokkenheid rondom het Veldpark reden om toch in te stemmen voor een verlenging van 6 maanden. Het kan zelfs zijn dat er opnieuw door het COA (Centeraal Orgaan Asielzoekers) om een verlenging gevraagd gaat worden na 6 maanden.

De SP heeft dringend verzocht om de sanitaire voorzieningen te verbeteren en uit te breiden naar 24 toiletten en douches. Bijna vijfhonderd mannen die dagelijks gebruik maken van het sanitair is echt te weinig en niet hygiënisch. Ook moet er een speciale coatingvloer in het sanitair komen waardoor de urine(geur) niet in de vloer kan blijven zitten.

De medische zorg van 1 uur per dag moet geïntensiveerd worden naar dagelijks 2 uur. Vooral nu met deze koude maanden voor de deur.

Ook moeten de toegezegde tv's in de recreatieruimte komen om verveling te voorkomen in de avonduren.

Uiteraard moeten de bewoners eerst geïnformeerd door middel van een bewonersbrief alvorens er een persbericht uitgaat.

Dit zijn belangrijke randvoorwaarden voor de SP voor verlenging van 6 maanden in het In het Veldpark. We zullen erop toezien dat dit door het COA wordt nageleefd!

Wat betreft de opvang van 440 vluchtelingen op het Hembrugterrein tot 11 februari 2016: daar is de SP kritisch over. Wij vinden dat er naar een permanente opvanglocatie gezocht moet worden.

Hier zijn het COA en de gemeente al een ruim een jaar mee bezig en we hadden kunnen voorzien dat er een grote stroom vluchtelingen naar Nederland zou gaan komen. We moeten ook rekening houden met draagvlak in onze Zaanse maatschappij. Maar nu lijkt het erop of alle vluchtelingen in de regio van Zaanstad moeten worden opgevangen. Omliggende gemeentes zouden ons voorbeeld moeten volgen, maar nu lijken alle lasten op Zaanstad neer te komen.

Tijd voor een eerlijker verdeling van de noodopvang in de regio en met spoed moeten de gemeente en COA met een permanente opvanglocatie komen.

Meer lezen?