Gun Poelenburgers een kans op een goede woning!

23 december 2016

Gun Poelenburgers een kans op een goede woning!

Patrick Zoomermeijer
Je woont al jaren in Poelenburg, omdat je daar nog redelijk snel aan een betaalbare huurwoning kon komen. Je bent 50, je tienerdochter woont bij je thuis, je werkt als huishoudelijke hulp, zoals vele honderden anderen in Zaanstad. Je bent blij dat je er in deze moeilijke tijden toch nog een vast contract uit hebt kunnen slepen als één van de weinigen, al veranderd je werkgever eens in de zoveel jaar van naam door overnames. Je krijgt bruto 11 euro per uur, en dat is in de thuiszorg al een goed salaris, en je hebt 20 uur per week, meer uren krijg je niet. Maar je klaagt niet.

Bijdrage van fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer in de raadsvergadering van 22 december 2016

Je vind de wijk mooi, de mensen aardig, het mooie Darwinpark is dichtbij, de Turkse winkeltjes. Maar je zou wel eens weg willen uit je woning aan de Thijssestraat. Hij is gehorig, tochtig, met een ouderwetse indeling en een kleine oude keuken. Wat zou het toch mooi zijn als je naar een modernere sociale huurwoning kon verhuizen. Niet groter, maar wel met een indeling en afwerking naar de huidige maatstaven: goed geïsoleerd en een open keuken. Het liefst blijf je wel binnen de wijk, want daar heb je het naar je zin. Ik schets hier de situatie van iemand die ik echt ken, die een wooncarrière wil maken, maar geen koopwoning of vrije sector kan betalen en dat waarschijnlijk ook nooit zal kunnen. En dat is oké.

Er is geen discussie in deze raad over de kansen die we een prachtwijk als Poelenburg en haar inwoners willen bieden, nadat het ‘Masterplan voor Poelenburg uit 2009 het niet heeft gehaald’, zoals het college zelf stelt. Vandaar dat in het raadsvoorstel ook expliciet staat te lezen als beoogd resultaat: “Het ontwikkelen van … Poelenburg Oost … waardoor … een wooncarrière binnen de wijk mogelijk wordt gemaakt”. Ook staat er in het voorstel dat de “beschikbare ruimte voor uitgeefbare grond voldoende keuzemogelijkheden (biedt) voor een nader in te vullen (woningbouw)programma en voor optimalisatie van het exploitatieresultaat met een positief financieel resultaat.”

Wat ligt er dan méér voor de hand dan om in het Programma van Eisen naast middeldure en dure zelfbouwwoningen óók sociale huurwoningen te noemen? Daarom hebben SP en ZIP amendement B ingediend, die alleen maar simpel vraagt: noem óók sociale huurwoningen. Volgens het college kán het qua grondexploitatie, de raad wil de wooncarrière in Poelenburg, dan moeten we dit gewoon doen. Net als bij de dure woningen ook geen percentage staat, noemen wij voor sociale huurwoningen ook bewust geen percentage. Zodat dit geen struikelblok hoeft te zijn in de raad: we doen zo een handreiking als SP. Ook hangt het uiteindelijke percentage af van de uiteindelijke grondexploitatie en wat ons en andere partijen betreft ook van de uitkomst van het betrekken van de huidige Poelenburgers bij de plannen.

Meer lezen?