Verkiezingsprogramma SP Zaanstad 2018

Veiligheid en recht

Zaanstad is een veilige stad, dat blijkt uit de rapportage in de veiligheidsmonitor van Zaanstad. Desondanks kwam onze stad onlangs op een vervelende manier in het nieuws met “reljongeren” in Poelenburg. De rechts-populistische media zoals Powned en het AD waren er als de kippen bij om het relletje tot nationale proporties op te blazen.
 Toch is er wel wat aan de hand. Er is jarenlang bezuinigd op buurtwerk en jongerenwerk. Mede op aandringen van de SP is er nu een plan van aanpak om er voor te zorgen dat Poelenburg een prettige wijk blijft waar iedereen zich thuis voelt. Er komt meer jongerenwerk, maar dat is nog niet genoeg. Er moet meer aandacht komen voor jongeren die tussen wal en schip vallen.

In de hele stad moet de wijkagent terug, daar pleiten we al jaren voor. De politie en handhavingsmedewerkers (BOA’s) moeten niet alleen tijd hebben voor handhaven op fout parkeren en verkeersboetes uitschrijven, maar moeten ook tijd hebben om regelmatig in de wijk aanwezig te zijn en mensen op ongewenst gedrag aan te spreken.

Door de bezuinigingen en een onjuist beleid met mensen met een psychiatrische indicatie zijn er meer verwarde mensen op straat. Het beleid dat mensen met psychiatrische indicaties zo lang mogelijk thuis moeten wonen is doorgeschoten. Er is nu onvoldoende opvang voor zwervende mensen met psychosociale problemen, daar moet voldoende opvang voor zijn.

Criminaliteit moet hard en duidelijk bestreden worden. Samenwerking tussen politie, justitie en politiek moet perfect zijn. Sinds kort heeft Zaanstad een grote gevangenis binnen haar grenzen in de polder bij Westzaan. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor gevangenen die vrij komen. Zij moeten niet op straat gezet worden zonder huis, maar goed naar zelfstandigheid worden begeleid.

Tenslotte, de rechtstaat is de pijler onder onze beschaving maar hij staat onder druk. Door bezuinigingen is de toegang tot de rechter voor gewone mensen onbetaalbaar geworden. De sociale advocatuur is praktisch afgeschaft. De SP wil gratis juridische hulp voor mensen die dat niet kunnen betalen, zodat de toegang tot de rechtsstaat voor iedereen gewaarborgd is.

Wat gaan we doen:

• Plan voor alle wijken om de leefbaarheid te verbeteren, jongerenwerk en buurtwerk uit te breiden.
  • Wijkagent moet vaker in de wijk aanwezig zijn.
  • Meer opvang voor mensen met psychiatrische problemen.
  • Betere samenwerking tussen politie, justitie en politiek.
  • Recht op gratis juridische bijstand voor mensen die dat niet kunnen betalen.