Referendum A8-A9? De SP deed al een paar keer onderzoek!

18 april 2016

Referendum A8-A9? De SP deed al een paar keer onderzoek!

In Dagblad Zaanstreek van 15 april 2016 kreeg de lokale politieke partij DZ een kans om een uitspraak te doen. Zij kregen de kans om voor het eerst in hun geschiedenis de verbindingsweg A8-A9 aan de orde te stellen. Niet omdat zij er altijd een mening over gehad hebben of op enigerlei wijze interesse hebben getoond, maar omdat DZ graag nog eens een referendum in Zaanstad wil houden.

Foto: Evert Hartog / www.zaanstreek.sp.nl

De SP heeft de verbindingsweg A8-A9 al vele malen aan de orde gesteld. Bijvoorbeeld door mondelinge en schriftelijke vragen te stellen, die doorgaans heel onbevredigend beantwoord werden. Door langs alle deuren van de bewoners langs de N203 in Krommenie te gaan en hen te vragen of zij veel last hebben van diezelfde N203. Door de boeren van Busch en Dam te ondersteunen bij hun protestactie. En door de 'gewone' Assendelvers op te zoeken in hun 'gewone' winkelcentrum aan de Dorpsstraat in Assendelft. Dat laatste kunt u nog terugluisteren. Zaanradio maakte er een rapportage van.

Je kunt stellen dat de SP inmiddels zó vaak onderzoek heeft gedaan dat de mening van de Zaankanters die het aangaat écht wel bekend is. Een referendum is feitelijk niet nodig. De Zaankanters willen geen snelweg door de open groene polder. Die open groene polder willen ze behouden om in te recreëren en van te genieten. Die willen ze behouden om de weidevogels en de Stelling van Amsterdam te sparen.

Vertel de 'gewone' Zaankanters één keer wat de snelweg door het groene open landschap voor ze betekent, of hoe weinig het ze oplevert, en ze willen gelijk die snelweg niet meer. Nou ja, op een enkele uitzondering na, dan.

Meer lezen?