POV(V) een verlengstuk van de PVV?

10 januari 2017

POV(V) een verlengstuk van de PVV?

Roland van BraamAls je de afkorting POV hoort: "Partij voor Ouderen en Veiligheid" in de Zaanse raad, zou je denken dat dit een partij is die zich richt op voornamelijk ouderen, ongeacht hun achtergrond en zich daarvoor hard maakt in Zaanstad. Maar niks is minder waar! Het is een partij die afgelopen jaren bezig is geweest met haatzaaiende opmerkingen op Facebook en Twitter over onder andere asielzoekers en problemen in Poelenburg.

Door Roland van Braam, raadslid

Toen eind 2015 de eerste vluchtelingen in het Veldpark kwamen, was de POV de partij die angst probeerde te versterken die er onder sommige inwoners leefde.

Toen de asielzoekers in het Veldpark kwamen heeft de POV een advertentie geplaatst in de krant en daarin werd gesuggereerd dat er terroristen en oorlogsmisdadigers onder de vluchtelingen zouden zitten. Zonder dat er bewijs voor was hebben ze deze opruiende advertentie geplaatst. Ook op internet probeerde de POV steeds door negatieve post te plaatsten, van vluchtelingen in Zaanstad een negatief beeld te schetsten.

Foto: Roland van Braam / www.zaanstreek.sp.nl

Hierboven een recent voorbeeld van de negatieve tweets van de Harrie v/d Laan, fractievoorzitter van de POV

In de periode dat er 500 vluchtelingen in het Veldpark waren en 300 in de Achtersluipolder, hebben zich niet of nauwelijks ongeregeldheden voor gedaan. In tegendeel, veel vrijwilligers hebben het voor de vluchtelingen hun verblijf hier een stuk aangenamer gemaakt.

En nog steeds worden er vluchtelingen opgevangen zonder problemen in de Achtersluispolder.

Ook de ongeregeldheden vorig jaar in de Poelenburg heeft de POV (en ook DZ) op geen enkele manier constructief bijgedragen om de leefsituatie in Poelenburg te verbeteren voor de bewoners die daar wonen.

Nee, toen eind vorig jaar Poelenburg en de begrotinging in de raad werd besproken, is er geen motie of amendement ingediend door deze partijen. Ze waren stil en onzichtbaar. Alleen op Twitter, Facebook of als ze in het nieuws kunnen komen hebben ze het hoogste woord over de wijk en hoe slecht de overige politieke partijen zijn.

Al voor de incidenten in Poelenburg begonnen heeft de SP eind 2015 een motie ingediend voor meer jongerenwerkers in Poelenburg. En u raad het al, geen van beide partijen steunde ons voorstel!

Ook als u in de bijstand zit dan heeft de POV een uitgesproken mening , en bent u eigenlijk een misdadiger. U bent lui en hangt op de bank, terwijl het grootste gedeelte van mensen in de bijstand zijn 45 plus tot AOW leeftijd. Je zou eigenlijk zeggen daarmee dat ze een groot gedeelte (ouderen) in een negatief daglicht plaatsen. Dus als ouder in de Zaanstreek en bijstand zou ik zeggen, denk goed na voor je op deze partij stemt!

Meer lezen?